
Her bir saat fazla çalışma için verilecek fazla çalışma
ücreti, işçinin çıplak ücretinin bir saate düşen tutarının % 50 fazlasıdır.
Fazla saatlerle çalışma halinde ise %25 fazlasıdır. Bu nedenle fazla çalışma
ücretinin hesabı için, öncelikle işçinin bir saatlik ücretinin bilinmesi önem
kazanmaktadır.
2- Sabit Ücretle Çalışanlar
Aylık maktu ücretle çalışanların fazla çalışma ücretinin hesaplanabilmesi için öncelikle saat
ücretinin bulunması gerekmektedir. Saat ücretinin bulunabilmesi amacıyla önce
aylık ücret 30’a bölünüp günlük ücret, günlük ücret de 7,5’a bölünmek suretiyle
saat ücreti hesaplanır. Aylık maktu ücretin doğrudan 225’e bölünmesi de aynı
sonuca götürür. İşçinin saat ücreti bulunduktan sonra, saat ücretinin % 50
fazlasının hesabı için, saat ücreti 1,5 ile çarpılır ve her bir saat fazla
çalışma için ödenecek ücret bulunmuş olur.
Günlük ücretle çalışanlar için ise günlük ücret 7,5’a bölünmek suretiyle saat ücreti,
saat ücreti 1,5 ile çarpılmak suretiyle her bir saat fazla çalışma için
ödenecek fazla çalışma ücreti hesaplanır. Günlük ücretin doğrudan 5’e bölünmesi
de, bir saat fazla çalışma için ödenecek fazla çalışma ücretinin hesabı için
yeterlidir.
Saat ücreti ile çalışan işçilerin her bir saat fazla çalışmaları karşılığı ücretin
hesabı için ise, saat ücretin 1,5 ile çarpılması gerekmektedir.
İş Kanununun 41. maddesi hükmü uyarınca her bir saatlik
fazla çalışma için ödenecek ücret, işçinin saat ücretinin % 50 fazlasıyla
hesaplanır. Yasada haftalık 45 saati aşan çalışmaların % 50 zamlı olarak
ödeneceği kuralına rağmen, işçiye fazla çalışma ücretlerinin % 100 zamlı ücret
üzerinden ödenmesine dair iş sözleşmesi ya da süreklilik gösteren işyeri
uygulaması geçerli olup, işçiye fazla çalışma ücretlerinin % 100 zamlı olarak
ödenmesi yönünde çalışma koşulu ortaya çıkmış olur. Çalışma koşulu haline gelen
bu uygulamanın bir yerinde işverenin işçinin onayını almaksızın kendiliğinden
fazla çalışma ücretini daha az bir orana düşürmesi, iş şartlarının
uygulanmaması anlamına gelir. Bu durum işçiye fazla çalışma ücret farkını talep
etme ve isterse İş Kanununun 24/II-f bendi uyarınca iş sözleşmesini bildirimsiz
sona erdirme hakkı verir.
3- Parça Başı Ücretle Çalışanlar
Gerek mevzuatta gerekse uygulamada işçinin ücretinin parça
başına veya yaptığı iş tutarına göre belirlenmesi yöntemine “parça başı” ücret denilmektedir. İşçinin yaptığı
iş nasıl ölçülüyorsa (metre, kg, adet, litre vs) her bir birim iş için
kararlaştırılan ücret parça başına ücrettir.
Parça başı esasına göre çalışmalarda da İş Kanunu’nda veya
ilgili mevzuatta öngörülen yasal iş süreleri geçerlidir. Bu sürelerin aşılmış
olması, parça başına ücretle çalışan işçiye fazla çalışma ücreti ödenmesini
gerektirir.
Fazla çalışma ücretinin hesabı için öncelikle işçinin yasal
iş sürelerine nazaran fazladan çalıştığı sürenin belirlenmesi gerekmektedir.
İşçinin günlük çalışması 11 saati (gece çalışması 7,5 saati) veya haftalık
çalışması 45 saati geçiyorsa aşan süreler fazla çalışma süresidir.
Konuyu somut bir örnekle açıklamaya çalışalım.
İşçi ücretinin ödeme süresi İş Kanununun 32. maddesi
uyarınca en geç ayda bir olup, iş sözleşmeleri veya toplu iş sözleşmeleri ile
ödeme süresi bir haftaya kadar indirilebilir. Parça başı çalışmalarda ödeme
süresinin (=döneminin) haftalık olarak belirlenmesi ise yaygın bir uygulamadır.
Bu bir haftalık ödeme döneminde işçinin toplamda 51 saat çalıştığını ve tanesi
2 liradan olmak üzere 274 adet iş ürettiğini varsayalım. Bu örneğe göre işçinin
bir haftalık ödeme döneminde yaptığı iş tutarı (274 adet x 2 TL =) 548 lira,
ödeme dönemindeki fazla çalışma süresi (51 – 45 =) 6 saat, bir saate düşen iş
tutarı ise (548 TL / 51 saat=) 10,75 TL’dir. Haftalık ödeme döneminde toplam 6
saat fazla çalışmış olan işçiye ödenecek fazla çalışma ücreti ise (10,75 x % 50
x 6 saat=) 32,28 TL’dir.
Ödeme döneminin aylık olarak belirlendiği durumda ise,
hesaplama aylık yapılacaktır. Örneğin bir aylık ödeme döneminde işçinin
toplamda 216 saat çalışmak suretiyle parçası 2 liradan 1100 adet iş ürettiğini
varsayarsak, bu işçinin ödeme dönemindeki iş tutarı (2 lira x 1100 adet =)
2.200 lira, bir saate düşen iş tutarı (2200 lira / 216 saat =) 10,19 lira,
ödeme dönemindeki yasal çalışma süresi (30 gün / 7 = 4,3 hafta x 45 saat =) 193
saat, fazla çalışma süresi ( 216 – 193 =) 23 saat, saat başına ödenecek fazla
çalışma ücreti (10,19 x % 50 =) 5,10 lira, fazla çalışma ücreti (5,10 lira x 23
saat =) 117,30 liradır.
4- Yüzde Usulü İle Çalışanlar
Yüzde usulünün uygulandığı işyerlerinde fazla çalışma
ücreti, 4857 sayılı İş Kanununun 51 inci maddesinde öngörülen yönetmelik
hükümlerine göre hesaplanıp ödenir.
Yönetmeliğin 4. maddesi uyarınca otel, lokanta eğlence
yerleri ve benzeri yerler ile içki verilen ve hemen orada yenilip içilmesi için
çeşitli yiyecek satan yerlerden “yüzde” usulünün uygulandığı müesseseler,
servis karşılığı veya başka isimlerle müşterilerin hesap pusulalarına “yüzde!”
eklenerek veya ayrı şekillerde alınan paralarla, kendi isteği ile müşteri
tarafından işverene bırakılan veya işverenin kontrolü altında bir araya
toplanan paraları, işveren, işyerinde çalışan tüm işçilere eksiksiz olarak
ödemek zorundadır.
Aynı Yönetmeliğin “Yüzdelerin
Dağıtılmasına İlişkin Esaslar” başlıklı 5. maddesinde yer alan hükme
göre;
“Yüzdelerin dağıtımında, işyerindeki tüm servislerden elde
edilen yüzdelerin toplamı ile işçilerin fiilen yaptıkları işler esas alınır.
İşyerinde çalışan her işçi, toplanan yüzdelerden, fiilen
çalıştığı gün sayısına ve elde ettiği puana göre yararlanır.
İşçinin yaptığı işler, puan cetvelinde birden çok gruba
giriyorsa, sadece puanı yüksek olan iş esas alınır.
Fazla çalışma yapan ve fazla sürelerle çalışan işçilerin,
fazla çalışma ve fazla sürelerle çalışma saatlerine ait puanları, normal
çalışma puanlarına eklenir.
Yüzdelerden ödenen fazla çalışma ve fazla sürelerle
çalışmanın zamsız karşılığı ile zamlı olarak ödenmesi gereken ücret arasındaki
fark, işveren tarafından ödenir.
Düğün, çay, balo, ziyafet ve toplantı gibi ilave işlerden,
servis karşılığı yüzde alındığı takdirde, bu işler için geçici olarak alınan
işçilerin ücretleri, puan cetvelinde yer alan, yapılan iş ve görev unvanları
dikkate alınarak hesaplanır.
Ancak, bu tutar çalışılan süreye denk gelen asgari ücretin altında olamaz.
Ancak, bu tutar çalışılan süreye denk gelen asgari ücretin altında olamaz.
İlave işler için alınan işçiler, başka işlerde
çalıştırılamaz.”
Yüzde usulünde, işyerindeki işçiler serviste çalışan işçiler ve servis dışında çalışan
işçiler olmak
üzere iki ana gruba ayrılmış olup, puanların hesaplanmasında işçilerin bu
şekildeki çalışma tarzların da dikkate alınacağı Yönetmeliğin 9. maddesinde
düzenlenmiştir. 9. madde hükmüne göre;
“Servislerde çalışan işçilerin, puan cetveline göre
yaptıkları işin karşılığı olan puanlarının tamamı dikkate alınır.
Servis dışında çalışan işçiler için, işveren tarafından
verilen günlük, haftalık veya aylık ücretlerine ilave olarak, yaptıkları işin
karşılığında, puan cetvelinde gösterilen puanların, yüzde 25’i dikkate alınır.
Bu Yönetmelik kapsamına giren işyerlerinde, bölümlerin
birinci derecedeki sorumlu müdürleri ile müdür yardımcıları ve bunların
üzerlerindeki görevlilere, işveren tarafından verilen günlük, haftalık veya
aylık ücretlerine ilave olarak, Yönetmeliğin 6. maddesindeki esaslara göre, I.
Grup içerisinde tespit edilecek puanın yüzde 5’i verilir.”
5- Bahşişle Çalışanlar
Ağırlıklı olarak hamam, lokanta, kafeterya, araç yıkama
işyerlerinde sadece müşteriler tarafından verilen bahşişle çalışılması yaygın bir
uygulamadır. İş Kanunu’nun 32. maddesine göre ücretin üçüncü kişiler –müşteriler- tarafından ödenmesi mümkündür.
Dolayısıyla “bahşiş”ler
de aslında “ücret” sayılan bir ödemedir. Ancak
müşterilerden alınan bahşişler, asgari ücretin altında kalmakta ise, İş
Kanunu’nun 39. maddesi ve maddeye dayanılarak çıkarılan yönetmeliğin 2. maddesi
uyarınca, işverenin aradaki farkı tamamlama zorunluluğu bulunmaktadır.
İşçinin müşterilerden aldığı bahşişler toplamı asgari
ücretin üzerinde ise, hesaplamanın günlük bahşişin bir saate düşen miktarına
göre, bahşişler toplamı asgari ücretin altında ve aradaki fark işverence
karşılanmışsa, hesaplamanın asgari ücretin bir saate düşen miktarına göre
yapılması gerekmektedir.
6- Prim Usulü Çalışanlar
Prim usulü ile çalışanların fazla çalışma ücreti talepleri
öğretide ve Yargıtay tartışma konusu olmuştur.
Yüksek Mahkemenin içtihatlarına göre, satış temsilcileri,
tıbbi mümessiller gibi ücret + prim usulü ile çalışanların fazla çalışma yapıp
yapmadıkları hususu, günlük faaliyet planları ile iş çizelgeleri de dikkate
alınarak belirlenmelidir. Genelde belli hedeflerin gerçekleşmesine bağlı olarak
prim karşılığı çalışan bu işçiler yönünden prim ödemelerinin fazla çalışmayı
karşılayıp karşılamadığı araştırılmalıdır, işçiye ödenen satış priminin fazla
çalışmaların karşılığında ödenmesi gereken ücretleri tam olarak karşılamaması
halinde aradaki farkın işçiye ödenmesi gerekir.
Fazla çalışmalarının karşılığı hak kazanabilecekleri ücretin
hesabında ise, her bir saat için ödenmesi gereken ücretin sadece % 50’lik kısmı
dikkate alınmalıdır.
Yüksek Mahkemenin bu yaklaşımı uyarınca, prim usulü ile
çalışan bir işçinin önce haftalık fazla çalışma süresi belirlenmeli, fazla
çalışma süresi ile bir saatlik ücretinin % 50’si çarpılarak hak kazanabileceği
fazla çalışma ücreti bulunmalıdır. Daha sonra işçiye ödenen primler toplamı, az
önce açıklandığı şekilde hesaplanan fazla çalışma ücretini karşılamakta veya
ondan fazla tutmakta ise, işçi fazla çalışma ücretine hak kazanamayacak, aksi
durumda aradaki fark kadar fazla çalışma ücretine hak kazanabilecektir.
Ancak garanti ücret + sefer primi ile çalışan uluslararası
TIR şoförlerine sefer başına ödenen primler, Yargıtay tarafından ücretin eki
niteliğinde bir ödeme olarak değil, asıl ücret (= çıplak ücret) kapsamında
görüldüğünden, bu kişilerin fazla çalışma ücretlerinin hesabında, aldıkları
primlerin hak kazanabilecekleri fazla çalışma ücretleri ile kıyaslanması söz
konusu edilemeyecektir.
7- İş Sözleşmesi, Toplu İş Sözleşmesi veya İşyeri
Yönetmeliğindeki Özel Düzenlemelere Tabi Olanlar
4857 sayılı İş Kanununun 41. maddesiyle, bir önceki 1475
sayılı İş Kanunundan farklı olarak fazla çalışma ve fazla sürelerde çalışma
kavramları getirilmiş, fazla sürelerde çalışma için yapılacak ödemenin oranı
fazla çalışmadan farklı belirlenmiştir. Buna göre her bir saat fazla çalışma
için ödenecek ücret bir saatlik ücretin % 50 fazlası, her bir fazla saatlerle
çalışma için ödenecek ücret ise bir saatlik ücretin % 25 fazlasıdır. Ancak bu
oranların üstünde işçiye daha geniş haklar sağlayan, -örneğin fazla çalışma
ücretinin % 100, fazla saatlerle çalışma ücretinin % 50 zamlı ödeneceğini
öngören iş sözleşmesi, toplu iş sözleşmesi veya işyeri yönetmeliği hükümleri
geçerli olup, hesaplamanın bu düzenlemelere göre yapılması gerekmektedir.
Yasanın öngördüğü miktar ve oranların daha altında düzenlemeler içeren sözleşme
ve yönetmelik hükümlerinin geçerli olamayacağı ise kuşkusuzdur.
Konuya ilişkin olarak aşağıda yer verilen kararlardan
birçoğu 1475 sayılı Yasa dönemine ait olmakla birlikte, 4857 sayılı Yasadaki
düzenlemeye aykırı olmadıkları, daha doğru bir anlatımla 4857 sayılı Yasaya
uygun düştükleri sürece göz önünde bulundurulmaları gerektiği açıktır.
FAZLA ÇALIŞMA ÜCRETİNDEN KESİNTİLER
193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu, 5510 sayılı Sosyal Güvenlik
Kanunu, 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu ve 488 sayılı Damga Vergisi
Kanunu uyarınca, fazla çalışma ücretlerinden, gelir vergisi, sigorta primi,
işsizlik sigortası primi ve damga vergisi kesilmesi gerekmektedir.
Gelir vergisinin oranı, işçinin yıl içindeki kazancının
toplamına göre % 15 - % 35 arasında değişiklik gösterdiğinden, o ay içinde hak
kazanılan fazla çalışma ücreti ile birlikte işçinin vergi matrahı hangi dilime
denk geliyorsa o dilimdeki orana göre vergilendirilecektir.
Prim oranları 5510 sayılı Kanun’un 81. maddesinde
belirtilmiş olup, sigorta kolları itibariyle işçiden kesilmesi gereken primler
buna göre tespit edilecektir.
İşsizlik sigortasındaki işçi payı brüt ücretin % 1’idir.
Damga Vergisinin oranı ise yıllara göre değişmekte ve bu
oranlar her yıl Damga Vergisi Genel Tebliğlerinde gösterilmektedir.
Osman USTA/Mesut ÜK E-Yaklaşım / Ocak 2014 / Sayı: 253
Osman USTA/Mesut ÜK E-Yaklaşım / Ocak 2014 / Sayı: 253
0 yorum:
Yorum Yazın
Bu yazı hakkında ne düşünüyorsunuz?