
VUK’un 315 ve mükerrer 315. maddelerinde sırasıyla normal
amortisman yöntemi ve azalan bakiyeler usulü ile amortisman yöntemi
düzenlenmiştir. Kıst amortisman uygulamasının yöntemler itibariyle
uygulanabilirliği hususu aşağıda ele alınmıştır.
NORMAL AMORTİSMAN YÖNTEMİNDE KIST AMORTİSMAN UYGULAMASI
Binek otomobiller için amortisman
süresi 333 sıra no.lu VUK Genel Tebliği’nde 5 yıl olarak belirlenmiştir.
Dolayısıyla normal amortisman yönteminde ifta oranı % 20 olarak dikkate
alınacaktır. Kıst amortisman uygulamasında hesaplamadaki farklılık ilk yıl ve
son yılda olmaktadır. İlk yılda ifta edilecek tutar, binek otomobilin aktife
girdiği aydan itibaren (bu ay dahil olmak üzere) kalan ay süresi dikkate
alınmak suretiyle ay bazında hesaplanır. Bu amaçla yıllık amortisman tutarı
12’ye bölünür ve kalan ay süresi ile çarpılarak ifta edilecek tutara ulaşılır.
Devam eden yıllar için herhangi bir farklılık söz konusu değildir. Bu yıllarda
binek otomobilin maliyet bedelinin % 20’si ifta edilir. İlk yıl için ayrılan
kıst amortisman tutarını aşan yıllık amortisman tutarı ise son yıl amortisman
tutarına dahil edilerek ifta edilir.
AZALAN BAKİYELER YÖNTEMİNDE KIST AMORTİSMAN UYGULAMASI
VUK’un mükerrer 315. maddesi uyarınca
azalan bakiyeler yönteminde, her yıl, üzerinden amortisman hesaplanacak değer,
evvelce ayrılmış olan amortismanların tenzili suretiyle tespit olunur. Bu hüküm
azalan bakiyeler yönteminde kıst amortisman uygulamasında ara dönemler için
ifta edilecek tutarın saptanmasında ilk bakışta belirsizliğe meydan vermektedir.
Şöyle ki, yukarıda da ifade ettiğimiz üzere kıst amortismanı uygulamasını
düzenleyen VUK’un 320. maddesi, binek otomobilin aktife alındığı yılda ay
bazında hesaplanan tutarın, yıllık amortisman tutarından mahsubu neticesindeki
bakiyenin son yıldaki yılık amortisman tutarına eklenerek ifta edilmesini
emretmektedir. Buna karşın, VUK’un mükerrer 315. maddesi ise azalan bakiyeler
yönteminde yıl içerisinde ayrılacak amortisman tutarının önceki yıllarda
ayrılan amortisman tutarının iktisadi kıymetin maliyet bedelinden mahsubu
neticesinde kalan tutar üzerinden hesaplanacağını hüküm altına almıştır.
Belirsizlik binek otomobilin aktife girdiği yıldan sonraki yılda üzerinden
amortisman tutarının hesaplanacağı bedelin, ilk yıl için ayrılan kıst
amortisman tutarının maliyet bedelinden mahsubu neticesinde kalan tutar mı,
yoksa ilk yıl yılın tamamı için azalan bakiyeler usulü ile hesaplanan tutarın
mahsubu neticesindeki bakiyenin mi olduğu noktasında belirmektedir.
Bu belirsizlik kanaatimizce VUK’un
320. maddesinde kıst amortisman uygulamasının azalan bakiyeler yöntemine göre
daha özel daha spesifik bir uygulama olduğunun ayırt edilmesiyle
giderilecektir. Zira azalan bakiyeler yöntemi amortismana tabi bütün iktisadi
kıymetler için söz konusu olabilirken kıst amortisman uygulaması yasa koyucu
tarafından sadece binek otomobillere hasredilmiştir. Bu açıdan VUK’un 320.
maddesinin binek otomobillerde kıst amortisman uygulamasına ilişkin hükmü,
VUK’un mükerrer 315. maddesine göre daha özel bir hükümdür. Dolayısıyla ara
dönemler için ayrılacak amortisman tutarlarının saptanmasında VUK’un 320.
maddesi işletilerek, ilk yıl için yıllık amortisman tutarının ifta edildiği
varsayılarak iktisadi kıymetin maliyet bedelinden yıllık amortisman tutarının
mahsubu yapılmalı ve kalan tutar üzerinden amortisman tutarı hesaplanmalıdır.
İlyas MERİÇ Yaklaşım / Ocak 2014 / Sayı:
253
0 yorum:
Yorum Yazın
Bu yazı hakkında ne düşünüyorsunuz?